Тиждень хімії



Тиждень хімії в
Бершадській загальноосвітній
школі І – ІІІ ступенів №1



План
Понеділок
1.                  Тематична інформація на тему «Хімія в нашому домі».
2.                  Виставка творчих робіт учнів
Вівторок
1.                Конкурс малюнків на тему «Хімія безпечна і небезпечна».
2.                Конкурс віршів, казок і літературних творів на тему «Якби не було хімії…»
Середа
1.                Конкурс плакатів, проектів на екологічну тематику (учні 10 – 11 класів).
2.                Гра «Ерудит» між учнями 10 – х класів.
Четвер
1.                Випуск радіогазети «Чи знаєте ви, що…»
2.                Цікаві досліди для учнів 6 – х класів. Екскурсія учнів молодших класів до хімічного кабінету.
П’ятниця
1.                Художня та науково – популярна література на уроках хімії. Конкурс «Визнач літературний твір».
2.                Підведення підсумків.




Хімія в нашому домі
Початок використання хімічних речовин у побуті було покладено ще задовго до нашої ери. Зокрема, мумії єгиптянських  фараонів збереглись до наших днів, бо їхні тіла були добре забальзамовані. А в рукописах згадується про олії та суміші для полірування дерева і каменю. Засоби для дезінфекції і консервування їжі.
Звернімося до конкретних прикладів використання досягнень побутової хімії, які полегшують прання, миття посуду, прибирання та дрібний ремонт квартири, чищення одягу тощо.
  Для однієї з найбільш трудомістких домашніх робіт – прання  - тепер використовують широкий асортимент мийних засобів, кожний з яких має свої переваги, своє призначення. Так, для прання бавовняних тканин краще застосувати пральні порошки, що містять поверхнево – активні речовини мийної дії та вибілював. Спеціальні мийні пасти дають змогу зробити кольорові вироби яскравішими, вони не подразнюють шкіри рук, а при зберіганні не втрачають мийної здатності й однаково ефективні у воді будь – якої твердості.
Виробляються мийні пасти з підфарбовувальним ефектом. Крім мийної дії, вони забарвлюють вироби із вовняних, шовкових, віскозних, капронових і бавовняних тканин у різні кольори.
  Вироби із синтетичних, вовняних і шовкових тканин мають властивість накопичувати електричні заряди, а тому прилипають до тіла, іскряться , посилено притягають пил. Хімічна промисловість випускає комплексні мийні засоби, які в процесі прання  знімають заряди статичної електрики, а оброблені ними вироби довгий час не електризуються й звільнені від збудників хвороб шлунково-кишкового тракту.
Чарівниця-хімія допомагає виведенню з одягу плям за допомогою високоефективних, універсальних препаратів, які не руйнують тканини.
Продовжити строк служби взуття, зберегти його гарний зовнішній вигляд допомагають спеціальні хімічні засоби. Креми надають натуральній і штучній шкірі еластичності та блиску, а взуття оброблене ними, менше намокає. Виробляються і емульсині креми, які не тільки поновлюють колір взуття, а й надають йому м’якості, добре очищають поверхню від забруднень.
Існують препарати для чищення кухонного посуду, газових плит, раковин, для абразивного чищення каструль, сковорідок, для дезінфекції столового посуду, фарфорових виробів, кераміки.
Велику допомогу під час ремонту квартири надають різноманітні засоби для миття вікон, дзеркал, панелей, дверей, предметів із пластмаси і шкірозамінників. До того ж вони дезінфікують і дезодорують оброблювальні поверхні, заповнюючи приміщення приємним запахом. Догляд за підлогою полегшують різні мастики, замазки, фарби.
Сучасна хімія дає можливість ефективно боротися із шкідливими комахами (мухами, клопами, тарганами, мурахами). Для усунення неприємного запаху в квартирі широко використовують  освіжувачі повітря.
Чимало хімічних препаратів виробляє промисловість для догляду за волоссям. Це шампуні, які тонізуюче діють на організм людини, пом’якшують шкіру, утворюють стійку піну у воді будь – якої твердості. Велику кількість корисних виробів у побуті ми маємо завдяки хімії: деталі холодильників, покриття кухонних меблів, електровимикачі, посуд,  синтетичні покриття для підлоги…




Гра «Ерудит»
Просто знати – це не все,
знання потрібно використовувати.
Й. Гете
Ціль:  поглибити базові знання учнів з хімії, підвищити творчу активність і розширити кругозір учнів, сприяти розвитку наукового світогляду; розвивати в учнів зацікавленість до вивчення хімії, вміння застосовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях, сприяти вихованню активної позиції в навчанні та житті.
Протягом тижня йде підготовка до турніру: в кабінеті вивішуються цікаві повідомлення про різні речовини (із історії відкриття, властивості), інформація про походження назв елементів.
В грі беруть участь учні 10 – х класів.
Ведучий. Важливо, щоб хороший настрій не покидав вас. Отже, починаємо!

І РАУНД «Правила безпеки»
З  давніх часів для хіміків є правила, які забороняють певні дії у хімічній лабораторії під час проведення експерименту. Це шість НЕ:
Заповнити клітинки, давши відповідь на запитання:
1.                Заборона на харчування.
2.                Заборона на вживання рідини в лабораторії.
3.                Заборона – вказівка до дій із залишками речовин.
4.                Заборона знаходження над посудом, у якому відбуваються перетворення речовин.
5.                Не будь надто цікавим – не … у посудину з реагентами.
6.                Для визначення властивостей речовин ніколи не…
Н
Е



1)
   
Н
Е



2)
   
   Н
   Е







3)
   Н
   Е










4)

   Н
   Е









5)

   Н
   Е







Н
А




6)

ВІДПОВІДІ
1.                НЕ ЇЖ у лабораторії
2.                НЕ ПИЙ у лабораторії
3.                НЕ ЗЛИВАЙ (ЗСИПАЙ) залишки речовин назад у посудину.
4.                НЕ НАХИЛЯЙСЯ над пробіркою, де йде реакція.
5.                НЕ ЗАГЛЯДАЙ у пробірку з реагентами.
6.                НЕ ПРОБУЙ НА СМАК речовини.

ІІ РАУНД «Відгадай загадку»
Визнач речовину

1} Без неї не проживеш,                               1) Куди не ступиш, всюди маєш,
Її властивостям немає меж.                             Хоч не бачиш, а вживаєш.
Життя без неї  - справжній біль.                2) Сам не горить,
Ви знаєте її. Це  -  (Сіль, натрі й хлорид)      А горіння підтримує.   (Кисень)

1} Метал я – всім кажу,                                     На полі родився,
Хоч і не схожий дуже,                                       На заводі зварився,
З термометром дружу,                                     А уводі розчинився.
Отруйний, любий друже.     (Ртуть)               (Цукор, сахароза)

2}Що таке: пливе і ллється,                            Чорний Іван, деревяний кафтан,
Часом на камінь дереться,                             Де носом проведе,
Як немає – усе висихає,                                    Там мітку прокладе.
Звірі й птахи помирають?      (Вода)             (Вуглець, олівець)             

·                     Визнач елемент
1.                    Я найлегший від усіх,
Ти без мене  - ані кроку.
А як з киснем я зійдусь
То отримаєш вологу.            (Гідроген)

2.                    Я з металами стою,
Хоч м’який, мов масло.
Жовтим полум’ям горю,
Й довго не погасну.
Я поширений доволі:
В соді, в склі, в кухонній солі.       (Натрій)

3.   Срібно – білий активний метал,              Струму добрий провідник,
І повітря боїться він дуже.                               У світі третій мандрівник,
Є в ґрунті, у наших кістках                                З букви «А» я починаюсь,
І у водах підземних потужних.                        Срібно – білий я й згинаюсь,
Є він в наших зубах білосніжних,                  Звуть мене іще «крилатим»
А тому він метал двовалентний.                    Спробуй мене відгадати.
                                          (  Кальцій)                                                              (Алюміній)

3.                     Утворюю я дві прості сполуки:
Одна усе живе оберігає,
А інша – дихати допомагає.
Без  мене на Землі
Життя не було б, ні.               (Оксиген)

4.                   Я в усіх живих клітинах,
 Я – вугілля, олівець,
 Маю ще один талант:
 Я блищу, бо діамант.          (Карбон)

ІІІ РАУНД «Вікторина»
1.               Які ще метали, окрім заліза, мають магнітні властивості?
(кобальт, нікель)
2.               Чому свіжий надріз яблука поступово буріє і набуває кольору іржі?
(двовалентне залізо поступово переходить у тривалентне)
3.               Чи буває залізо прозорим як скло?
(лист заліза товщиною 0,001 мм прозорий як скло)
4.               Що означає вислів «червоне золото»?
(золото червоне – це золото найвищої проби, що містить на  1 кг сплаву 986 частин чистого золота. Золото червоне однієї проби з червінцем)
5.               Які хімічні речовини, якими користуються в побуті, небезпечно проливати на золоті прикраси та чому?
(краплі йоду, потрапляючи на золоту каблучку, залишають темні плями, які можна легко видалити, зануривши каблучку в 2 – 3% розчин натрій тіосульфату, промивши та висушивши його)
6.               Як можна почистити в побуті золоту каблучку, щоб повернути потьмянілому металу початковий блиск?
(коротка технологія очищення потьмянілих золотих прикрас: у розчин зі 100 г води, 12 г питної соди, 3 г кухонної солі та 4,5 г хлорного вапна занурити золотий виріб, підігріти  протягом             2 – 3 год. за температури 30° - 40°С, потім промити водою та витерти м’якою тканиною)
7.               Сплав міді та цинку              (латунь)
8.               У народі кажуть: «Метал – і плуг у полі, і цвях у домі»    (залізо)
9.               Який хімічний елемент був спочатку відкритий на Сонці, а потім – на Землі?               (Гелій)
10.           Який метал є най поширенішим на Землі?      (Алюміній)
11.          Без якого елемента – металу неможлива фотографія?   (Аргентум)
12.          Який метал називають металом консервної банки? (Станум, олово)
13.          Який метал найлегший?     (Літій)
14.           Який метал найважчий?    (Осмій)

ІV РАУНД  „Екологічні проблеми ”
Інтерактивний прийом „Вибери головне, або ворожіння на ромашці

На дошці заздалегідь підготовлена „ромашка ” із завданнями на зворотному боці кожного пелюстка. По одному учні знімають пелюстки й читають завдання. Хто одразу не може відповісти, то відповідає суперник.
Пелюстки із завданням
Пояснити значення таких термінів:
·                    екологія;
·                    кислотні опади;
·                    смог;
·                    парниковий ефект;
·                    озонові дірки;
·                    екологічний моніторинг;
·                    шумове забруднення;
·                    забруднення повітря;
·                    забруднення Світового океану;
·                    вулканічне забруднення;
·                    радіаційне забруднення.

V РАУНД   «Чи знаєте ви, що…»
(повідомлення учнів)

·                   … майже всі продукти бджіл лікувальні, а мед – особливо? Гіппократ радив своїм пацієнтам уживати мед у чистому вигляді, у сумішах з водою чи вином. Цей продукт солодкий, висококалорійний, корисний: у його складі містяться близько 300 речовин – глюкоза, фруктоза, ферменти ( амілаза, каталаза, ліпаза), органічні кислоти, білки, вітаміни, біогенні стимулятори, ростові речовини, солі Кальцію, Феруму, Магнію, солі мікроелементів. Добова норма меду – 100 -150 г для дорослих і 30 -50 для дітей.
·                   … турецькі дослідники дійшли висновку, що чутки про корисні властивості кураги не перебільшені? Вона багата на каротин і Калій, що сприяють зміцненню судин і поліпшенню серцевої функції. Смачні жовтогарячі плоди запобігають появі виразки шлунка, позитивно впливають на роботу печінки та нирок.
·                   … який рис кращий – швидкого приготування чи звичайний? Той, на якому написано « оброблено паром»: у ньому зберігається до 80% вітамінів групи В і Феруму.
·                   … які томати корисніші – свіжі чи консервовані? Вітамінів більше у свіжих томатах. Кількість цінного лікопену, що  захищає від пухлин молочної  залози, шлунка й легенів, у них однакова.
·                   … що ціннішого в консервованій квасолі? У ній багато  фолієвої кислоти, яка регулює роботу серця та гормональний фон; багато Феруму, необхідного для синтезу гемоглобіну, і Магнію, що заспокоює нерви. А якщо ви купите квасолю в томатному соусі, то отримаєте ще й лікопен. Але не забувайте, що в консервах майже завжди забагато солі.
·                   … замість солі – морська капуста, або ламінарія, - комора вітамінів та елементів? За змістом вітаміну С вона не поступається апельсинам. До речі, всі корисні речовини ламінарії засвоюються організмом на  100%. Використовуйте ламінарію як замінник солі, додаючи порошок капусти в перші та другі страви.
·                   … кава корисна, але за умови додавання молока, особливо для молоді, оскільки діє на організм подібно до вітамінів А, В, С? Кава має анти ракові властивості, а одна філіжанка кави за змістом вітамінів дорівнює трьом апельсинам. Але всі корисні компоненти присутні лише протягом 20 хвилин після заварювання, а потім руйнуються.
·                   … який майонез кращий – жирний чи низькокалорійний? Жирний майонез  складається з натуральних компонентів: олії, яєць або яєчного порошку, з додаванням оцту, гірчиці, солі, цукру, сухого молока або йогурту. Низькокалорійний майонез містить більше стабілізаторів і консерваторів, щоб його консистенція відповідала стандарту.
·                   … якщо ви не вбереглись й обпекли шкіру на сонці, вам допоможе пиво? Воно дезінфікує обпечену поверхню і зменшує біль. Налийте в склянку охолоджене пиво будь-якої марки, додайте три столові ложки сметани та перемішайте. Суміш нанесіть на уражену поверхню і почекайте, поки вона цілком вбереться. Якщо потрібно, повторіть процедуру.
·                   … на етикетках багатьох йогуртів можна знайти слова «стабілізатор», «згущувач», «крохмаль», «желатин», «пектин», «гуарова камедь»? Якщо молочний йогурт чи кефір містить фруктовий сік або пюре, то до його складу входять: підсолоджувачі, барвники, регулятори кислотності, ароматизатори. Якщо ж йогурт містить шматочки справжніх фруктів, то вони проходять спочатку глибоку заморозку           (-18…-20°С). Йогурти засвоюються краще, ніж молоко, особливо ті, що містять лакто- чи біфідобактерії.
VІ  РАУНД   «Експериментальний»
Конкурс 1.За кольором розчину визначити, які йони надають йому забарвлення:
1.                Блакитне  (Cu2+)
2.                Зелене   (Ni2+)
3.                Рожеве    (Co2+)
4.                Темно – жовте   (Fe3+)
5.                Фіолетове    (MnO4-)
6.                Жовте   (CrO42 -)
7.                Оранжеве    (Cr2O7 2-)
Конкурс 2. На столі  - п’ять закритих чашок з різним вмістом  - вода, сода, валеріана, печиво (крохмаль),  нашатирний спирт. Учні повинні вгадати, що саме знаходиться в чашці.
1.                Без цього не звариш ні борщу, ні каші.  (Вода)
2.                Тут є те, від чого росте тісто. (Сода)
3.                Цим люблять ласувати коти. (Валеріана)
4.                Чим більша твоя вага, тим менше цього треба їсти. (Печиво, крохмаль)
Спирт, який не горить. (Нашатирний спирт)


Підбиваються підсумки.
Ведучий.  Гра «Ерудит» закінчена,  вітаємо переможців!  До нових зустрічей! Цікавих, змістовних, таких, що поглиблюватимуть наші знання й заохочуватимуть вас вивчати найцікавішу науку  -  хімію


Комментариев нет:

Отправить комментарий