Наукова діялність

НАУКОВА ДІЯЛЬНІСТЬ

МЕТОДИЧНА ПРОБЛЕМА:  Розвиток   дивергентного (творчого) мислення учнів                                                                                                         
«Поганий вчитель підносить істину, хороший вчить її знаходити». Цей вислів відомого німецького вченого – педагога А.Дістервега є орієнтиром у моїй педагогічній діяльності.
На уроках хімії  апробувала систему вправ, поетапне й систематичне використання яких сприяло б розвитку нестандартного мислення.
Планомірне використання проблемних завдань дивергентного характеру, починаючи з 7 – 8 класів, - це один з найефективніших засобів розвитку творчого мислення школярів.
МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ, ЩО ВИКОРИСТОВУЮ:
v Інтерактивні технології: «мікрофон», «мозковий штурм», робота в парах;
v Ігрові прийоми навчання;
v Проекти;
v Мультимедійні презентації;
v Технології кооперативного навчання;
v Дослідницька та пошукова діяльність учнів.
       Групи методів
Методи
Наочні
Демонстрації:
предметів і процесів;
зображальних засобів наочності.
Організація спостережень поза школою за завданням вчителя.
Робота учнів з роздавальним матеріалом.
Експериментальні (наочно – дійові)
Лабораторно  -  практичні заняття.
Учнівський експеримент
Словесні
Лекція,  розповідь.
Бесіда.
ФОРМИ ПРОВЕДЕННЯ УРОКІВ
v Урок – лекція.
v Урок – семінар.
v Інтегрований урок.
v Урок – конференція.
v Урок – проект.
v Урок – подорож.
v Урок –дискусія.
v Уроки з використанням мультимедіа, комп’ютера…
ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ
v Хімія (7клас). Електронний навчально  -  методичний посібник.
v Хімія (8 – 9 клас).  Електронно наочний посібник
v Таблиця Д.І.Менделєєва.
v Хімія (10 – 11 клас). Педагогічний програмний засіб.
v Віртуальна хімічна лабораторія ( 8 – 11 клас).
v Хімічні елементи на Землі.
v Органічна хімія. Програмно – методичний посібник.
НАУКОВІ КОНЦЕПЦІЇ ТА ТЕОРІЇ, ЯКІ ВИКОРИСТОВУЮ
v Буринська Н.М. «Методика викладання хімії».
v Астахов О.І., Чайченко Н.Н. «Дидактичні основи навчання хімії».
v Величко Л.П.  «Теорія і практика  навчання  органічної  хімії  у  загальноосвітніх  навчальних закладах».
v Малиновська В. «Проблеми професійного самовизначення обдарованих дітей».
ОРГАНІЗАЦІЯ РОЗУМОВОЇ ПРАЦІ
Форми організації навчальної роботи учнів
 
Колективні форми
              Індивідуальні форми
Фронтальна робота всіх учнів класу
Групова робота всіх учнів класу
Індивідуальна робота всіх учнів класу
Індивідуальна робота за диференційованими завданнями для всіх учнів класу
Програмоване навчання






 Найбільш використовую колективні форми: лекція, розповідь, бесіда, робота з роздавальним матеріалом, учнівський хімічний експеримент, розв’язування розрахункових і експериментальних задач, демонстрування дослідів; інтерактивні методи  та технології. Індивідуальні форми використовую на самостійних і контрольних роботах, а також при навчанні дітей з проблемами розвитку (ігрові форми, вправи на розвиток уваги, уяви, пам’яті, будуючи їх на матеріалі уроку…).  Для успішного виховання і розвитку учнів на уроках використовую принципи науковості і доступності, свідомості й активності, наочності, системності. В старших класах використовую проблемне навчання хімії
Факультативні заняття організовуються для учнів 9 – 11 класів, які особливо  цікавляться хімією, вони навчаються за навчальною програмою факультативного курсу «Диференційне навчання. Розв’язування задач з хімії. Програми факультативних курсів 10 – 11 класи». Заняття гуртка «Кристал» проводяться за розкладом в позаурочний час. Учасники гуртка, учні 8 – 9 класів,  вирощують малі і великі кристали з мідного купоросу, алюмокалієвих квасців, глауберової солі. Використовуючи барвники вирощують кристали різних кольорів, виготовляють різні прикраси…
ПРОВЕДЕННЯ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
       Організація підготовки творчої особистості передбачає залучення учнів до наукової роботи протягом усього періоду навчання в школі. Звичайно, зміст дослідницької роботи учнів поступово ускладнюється з року в рік.
       Учні 7 – 9 класів пишуть реферати, виступають з доповідями і повідомленнями на семінарських і практичних заняттях. Ці перші етапи набуття наукового досвіду передбачають ознайомлення школярів з окремими прийомами, методами, видами наукового дослідження, основними поняттями наукового апарату, правилами підбору потрібної інформації та підготовки доповідей, рефератів тощо. Якісно новим етапом у творчій підготовці є  10 – 11класи, де учні виконують систему завдань науково-дослідницького характеру. Завдання мають різну спрямованість. Виконання цих завдань дозволяє учню  підійти до свідомого вибору теми, а також накопичують інформацію для подальшої дослідницької роботи. Учні беруть участь у роботі наукових гуртків, наукових учнівських конференцій.
             УЧАСТЬ У ПРОФЕСІЙНИХ ТА ТВОРЧИХ КОНКУРСАХ
*    Участь у конкурсі «Учитель Року» в номінації «Хімія» – ІІ місце (2007 -2008н.р.)
*    Участь у Всеукраїнському конкурсі учнівських та педагогічних робіт „ЗДОРОВА ПЛАНЕТА – ЗДОРОВИЙ ТИ ”.  Розробка бінарного уроку з хімії та географії на тему  :«ЗЕМЛЯ – НАШ СПІЛЬНИЙ ДІМ» ( 8 клас)  – ІІ місце (2009 – 2010н.р.)
*    Участь в Інтернет – олімпіаді  Малої академії наук України «Відкрита природнича демонстрація» - ІІ місце (2010 – 2011н.р.)
*    Участь у заходах  щодо проведення в 2011році Міжнародного року Хімії: конкурси – малюнків, літературний, навчальних проектів
*    Участь у Міжрегіональній науково -  практичній конференції за участю науковців Уманського педагогічного університету «Формування екологічної свідомості на  уроках хімії» в рамках «Року хімії»(2011 -2012н.р.)
*         Як керівник методичної комісії  вчителів природничого циклу організувала і провела : семінар на тему «Використання інноваційних технологій на уроках природничих наук»; «круглий стіл» на тему «Здоровий спосіб  життя» , «Факультативна та гурткова робота»; «Апробація підручників для основної школи».
ІІ   НАВЧАЛЬНО – МАТЕРІАЛЬНА БАЗА
ВИКОРИСТАННЯ НАУКОВОЇ ТА НАВЧАЛЬНО – МЕТОДИЧНОЇ     ЛІТЕРАТУРИ
*           Безпека на уроках хімії / О.А.Дубовик, Н.Й.Дуброва, Р.О.Сергуніна. – ЛВК,  2009.
*           Викладання хімії у загальноосвітніх навчальних закладах      (10 – 11 кл.) / Н.М.Буринська, Л.П.Величко. – Перун, 2004.
*           Сучасна  термінологія і номенклатура органічних сполук / В.С.Толмачова, О.М.Ковтун та ін.:Навчальна книга – Богдан, 2008.
*           Посібник для вчителів «Хімія 7 – 8 класи» / П.П.Попель. – Академія, 2008.
*           Книга вчителя хімії / С.В.Василенко, О.В.Єресько. – Торсінг, 2006.
*           Довідник вчителя хімії у запитаннях і відповідях / С.В. Василенко.  – Ранок, 2006.
*           Біологія і хімія в школі / Науково – методичний журнал.
*           Хімія / Науково – методичний журнал, та інші…
НАЯВНІСТЬ НАОЧНОГО ПРИЛАДДЯ, ХІМІЧНИХ  РЕАКТИВІВ ТА ХІМІЧНОГО ПОСУДУ
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 03.02.2005р. №79  кабінет хімії  Бершадської ЗОШ І – ІІІ ступенів №1 забезпечений засобами навчання, обладнанням навчального і загального призначення, створено відповідні умови для організації навчально – виховного процесу.
Для демонстрацій,  лабораторних дослідів та практичних робіт  кабінет забезпечений достатньою кількістю хімічних реактивів, хімічним посудом та наочним приладдям. На лабораторних і практичних роботах учні працюють індивідуально або парами. 

ТЕХНІЧНІ ЗАСОБИ НАВЧАННЯ
 ТЗН — необхідний чинник засвоєння знань. На уроках хімії використовується:
*       дидактична техніка  (діапроектор, телевізор, відеомагнітофон);
*       екранні посібники статичної проекції (діафільми, діапозитиви),
*       окремі посібники динамічної проекції (кінофільми, кінофрагменти )
Кабінет хімії забезпений комп’ютером й комп’ютерними засобами навчання, на уроках використовується мультимедійний проектор.
ОРГАНІЗАЦІЯ ТА ПРОВЕДЕННЯ ХІМІЧНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ
На уроках хімії та в позаурочний час застосовується два методи учнівського експерименту: дослідницький та ілюстративний. На уроках проводяться:
-  демонстрації;
-  лабораторні досліди;                                 
-  практичні роботи;
-  практикуми.
Домашній експеримент учні проводять в домашніх умовах .
Працюю над питанням перетворення кабінету хімії на шкільну хімічну лабораторію, де кожен учнівський лабораторний стіл обладнаний наборами реактивів, посуду, приладдям, необхідним для збирання приладів і виконання дослідів, а також деякими навчальними посібниками. На стінах класу-лабораторії замість традиційних стендів вивішені довідкові таблиці, графіки, діаграми, схеми, потрібні учням у процесі самостійної навчальної роботи. На полицях передньої і задньої стінок розміщуються хімічні довідники, словники тощо.
РОБОЧЕ МІСЦЕ ВЧИТЕЛЯ
Робоче місце вчителя хімії, обладнано демонстраційним столом з препараторською частиною.  Робочі площі столів покрита спеціальним матеріалом, стійкими до механічних та термічних пошкоджень, хімічних реактивів. У  кабінеті  розміщується класна дошка  у розгорнутому вигляді. Кабінет обладнаний витяжною шафою, секційними шафами для збереження приладів.
Хімічний посуд зберігається у лабораторному приміщені. Хімічні реактиви зберігаються та розміщуються залежно від їх властивостей  (гігроскопічні реактиви,  горючі і органічні речовини, кислоти).
ВИКОРИСТАННЯ УЖИТКОВОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ
Під час підготовки експерименту з ужиткової хімії,  досліди добираю такі, що не потребують складного обладнання, є безпечними й результативними,  які посилюють мотивацію вивчення хімії через безпосереднє застосування предметних знань щодо звичних речовин і матеріалів. Наприклад, експериментальна перевірка інформації з рекламного ролика, статі з журналу чи газети, етикетки чи інструкції до певного засобу дають змогу виявити протиріччя, а для його розв’язання  - застосувати дослідницький метод, попередньо спланувавши дослідження, зробити висновки, важливі в особистому плані. У результаті знання перетворюються на переконання, формується життєва компетентність.
Приклади дослідів
Дослід 1. Виявлення крохмалю за допомогою йоду
1. Візьміть скибку свіжого білого хліба або розрізану картоплину.
2.Капніть на них спиртовим розчином йоду з домашньої аптечки.
3.Що спостерігається?
4.Зробіть висновок.
Дослід 2. Властивості шампуню
1.Опустіть краплю шампуню на індикаторний папірець (лакмусовий червоний).
2.Як змінився колір індикатора?
3.Зробіть висновок.
ЕКСКУРСІЇ
Екскурсії є надійним методом встановлення зв’язку теорії з практикою у навчанні, посилення зв’язку хімії з життям.
Тематичні екскурсії організовую в аптеку (з учнями 7 – х класів, коли розглядається хімічний посуд,  лабораторне обладнання),  на виробництво газованих напоїв ( 9 клас, тема «Розчини), до цегельного заводу (10 клас, тема «Будівельні матеріали»), на спиртовий завод (11 клас, тема «Спирти»).
Широке коло питань з хімії та інших предметів охоплюють комплексні екскурсії (водоочисна станція, молочний комбінат).
Знання, здобуті під час екскурсії, учні оформляють у вигляді рефератів, доповідей, проектів, колажів.

Комментариев нет:

Отправить комментарий